Voor jongeren

 

Op grond van een intake/ eerdere onderzoeksrapportages wordt samen met de jongere en ouders een begeleidingsplan gemaakt waarbij doelen geformuleerd worden en omgezet in begeleidingsactiviteiten. Op grond van evaluaties worden de activiteiten bijgesteld. Wanneer diagnostiek een bijdrage kan leveren aan het verhelderen van de klacht of vraag, zal daarmee begonnen worden.

 

Afhankelijk van de leeftijd worden verschillende beproefde methoden ingezet die inzicht, bewustwording en vaardigheden bevorderen, zoals spel, ontspanningsoefeningen (mindfulness), creatieve oefeningen, oefeningen in handelingsvaardigheden (bv oefening in executieve functies) en inzicht gevende gesprekken (bv invloed van gedachten op gedrag en gevoel). De centrale gedachte is om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de kwaliteiten die de jongere heeft en van daaruit verder te ontwikkelen.

 

Er wordt handelings- en oplossingsgericht gewerkt. Indien gewenst kan ik systeemgerichte begeleiding geven aan het gehele gezin. Afstemming met ouders en andere betrokkenen gebeurt door evaluatiemomenten af te spreken.

Wanneer de jongere 16 jaar en ouder is, mag de jongere bepalen of ouders en anderen betrokken worden.

Tijdsinvestering: het is per hulpvraag afhankelijk hoeveel sessies er nodig zijn om nieuwe inzichten en vaardigheden te ontwikkelen of te versterken.

Voor ouders

 

Veel ouders hebben wel eens twijfel of vragen over de opvoeding en het opgroeien van hun kind. Het kan gaan over problemen op school, boze buien, onvoldoende zelfvertrouwen, faalangst, omgaan met gedragsproblemen, vragen over autisme, ADHD, ODD. Dan kunnen een aantal gesprekken en opvoedingsadviezen handig zijn. Regelmatig geef ik ouders uitleg over (eerdere) testrapporten en de impact daarvan op de verschillende leefgebieden.

 

In de gesprekken wordt uitleg gegeven over het specifieke gedrag van uw kind, welke invloed dit gedrag kan hebben op het gezin en school en wat de mogelijke ondersteuningsvraag van uw  kind is. Samen met u worden mogelijke oplossingen besproken en nieuwe aanpakken kunnen worden uitgeprobeerd.

Voor school - Passend Onderwijs -

 

Individuele Begeleiding

Scholen kunnen Leerlingbegeleiding Zeist inzetten voor Individuele, orthopedagogische begeleiding in het kader van Passend Onderwijs. Veelal is dan een diagnose zoals ADHD of autisme nodig.

Op grond van een intake/ eerdere onderzoeksrapportages/ doorstroomprofielen  wordt samen met de leerling en docent een begeleidingsplan gemaakt waarbij doelen geformuleerd worden en omgezet in begeleidingsactiviteiten. Op grond van evaluaties worden de activiteiten bijgesteld.

Er wordt handelings- en oplossingsgericht gewerkt.

 

Advisering docenten

Informatieverstrekking over leer- en gedragsproblematiek. Docenten begeleiden in differentiëren, oplossingsgerichte gespreksvoering en het ontwikkelen van een nieuwsgierige houding naar verschillen bij leerlingen. Docenten helpen om leerbelemmeringen bij leerlingen om te zetten in ondersteuningsbehoeften: wat heeft de leerling nodig (handelingsgericht werken).

Workshops, training on the job voor docenten.

Tarieven

 

Individuele begeleiding in mijn praktijk, thuis of op school:

  • Begeleiding jongere: €85,- per uur.
  • Begeleiding jongere en zijn of haar gezin: €85,- per uur.
  • Begeleiding, advies, school: €85,- per uur.

Via PGB kunnen de diensten vergoed worden door de gemeente (Informeer hierover bij het Centrum voor Jeugd en Gezin in uw gemeente).

 

Pakketten:

  • Diagnostisch onderzoek,  observatie en psychodiagnostisch rapport: €640,-.
  • Intelligentie onderzoek inclusief adviesgesprek (WISC-V IQ test voor kinderen van 6-17 jaar): €750,-.